Mitt eget lilla livsverk...

Här kan du följa mina bygge av modelljärnvägar.

 

Att jag är inpulsiv och har ADHD har jag hört tusentals gånger.

Men...

Jag har byggt två modelljärnvägar tidigare men bestämde mig vid

19-års ålder för att inte bygga en tredje.

Helt enkelt för jag inte hade råd, plats, intresse, kunskap och tid.

Vilket jag inte har nu heller.

 Men... sagt och gjort.

 

I en liten hörna av källaren där jag en gång byggt upp min första lanthandel fick det bli.

Anläggningen blir 2.20 x 1.30.

Att jag inte kommer ut genom dörren får bli ett senare problem.

 

Planering

Med min gamla M-räls byggde jag upp spåren i grova drag.

Det jag nu behövde var en ny räls. Märklins M-räls (som alla vet) är både tråkig och ful.

K-rälsen är för proffs.(Räls med slipers utan banvall.)

C-rälsen är typ M-räls men svart och gjuten i plast. Helt klart snyggast tycker jag.

C-rälsen får det bli.

Det min fru inte vet ännu är att den kostar 25 kr./skena.

En växel kostar 148 kr. + dekoder 248 kr.

Jag behöver åtta växlar.

 

Hängbro

Nog om pengar för ett tag.

Jag var i Lyngby hos min vän och tillika trumslagare Anders och införskaffade en

bättre begagnad hängbro samt två stycken lokstallar.

Med den hisnande höjden av 14cm över skrivbordet var det dax med en påstigningsramp.

 

Ramp

Rampen skar jag ut i well-papp.

Nio stycken träklossar och lite tidningspapper

med tapetklister så var rampen färdig för provkörning.

 

Tunnel

 

Ett gammalt cd-ställ fungerar fint som tunnel som Kajsa Warg skulle ha sagt.

 

 

 

Stationshus & Perrong 

Eftersom jag har haft två modelljärnvägar tidigare har jag en hel del hus i gömmorna,

men på Tradera hittade jag en stationsbyggnad jag inte kunde motstå.

 

Se så likt Veberöds station det är..!!

 

En perrong är ett måste.

Då ingick inte resenärer och belysning.

En "gubbe" kostar ca: 25 kr. och två gatubelysningar runt en femtiolapp.

 

Husen har jag tänkt bygga på masonitskivor,

så slipper jag hänga över modellen.

 

Gubben heter Egon och handlar tre franskbrödbullar varje morgon.

Det är nu min dotter tycker jag är barnslig.

 

 

Berg

 

Att tillverka naturtrogna bergsknallar är ingen lätt match.

På den gamla goda tiden använde man tidningspapper och tapetklister,

men jag hade tänk att "snida" ut berget i golvisoleringsplattor. (Typ frigolit)

 

Avsågade Billyhyllor från IKEA blir en bra början.

 

Jag spikar på en 12mm spånskiva från Byggmax i Staffanstorp.

Här gäller det att hålla tungan rätt och tummen borta.

 

En liten felmåttning gör att jag får kapa rampen med 7cm.

 

Nu börjar spårplaneringen på allvar.

Jag placerar ut stationen och perrongen så jag får koll på läget.

 

 

Nu är det dax att gipsa.

Ca: 30 kg. gips går åt, trots att jag byggt upp allt med tidningspapper och kartonger.

 

Från vänster ser vi Ottoglass från Konsum, därefter GB gräddglass

från Primören i Harlösa och sist fläskfärs från Citygross i Staffanstorp.

Jag tror att detta blir en fin och jämn avslutning på rampen.

 

 

Nu är det bara att gjuta och måla, och gjuta och måla, och gjuta...

 

Nu är "himlen" på plats som jag köpt på Bo Ohlsson´s i Tomelilla.

 

 

Här skymtar vi det nya ångloket.

 

Självklart har jag en dragspelare på perrongen...

 

och pop-corns försäljare.

 

En Opel Rekord -54 har stannat på stationen.

 

Tåg mot Dalby avgår 10.21 på spår 2.

 

Det gäller att passa på när solen tittar fram.

 

Sprit och modelljärnväg hör väl inte ihop,

men man kommer aldrig ifrån det.

 

Vatten-påfyllning till ångloken.

 

"Möllaredrängen" Tommy sliter hårt vid kvarnen.

 

Den lille fiskaren är på plats under hängbron.

 

 

Far hjälper till med el-växlarna.

 

Eftersom jag bara skall ha ett ånglok köpte jag Märklins största

och dyraste digitallok med alla ljudfunktioner som finns.

 

 

Nu hör det till saken att loket är till för betydligt större modeller

än min, vilket gör att loket inte "får plats" på min lilla järnväg.

 

 

 

Semaforen ner för det nya loket innan jag vält varenda gran..!!

 

Min julklapp från far blev en Volvo 145 taxi från 1967...

 

och en Ford 59:a.

 

Barnvagnen köpte jag själv.

(För att vara säker på att jag får något.) Bilen är en Opel  -54.

 

Oljetank från Esso.

 

Shell bensinstation från 1950-talet.

 

Järnvägsövergången utan varningsskyltar.

 

"Lunda-fraktaren" står beredd.

 

 

 

 

Rocka-Billy på banan.

 

 

 

Ett nytt ånglok från Helsingborg. Helt digitalt.

 

Kor 15:-/st. direktimport från Helsingborg.

 

 

 

 

Nya figurer till husbygget.

 

Vägarbete.

 

Bilen är en Mercedes 200 från 1969.

 

Opel Kapitän -51 vid bommarna.

 

 

Staffans lok gästar Veberöds station på min födelsedag...:)

 

 

   

Serveringspersonal på min 43-årsdag.

 


 

 

 

Märklin mini-club

z-skala 1:220

 

Det hela började med en väska.

 

Jag sprutlackerade kanterna som "Himmel"

 

På en 5mm skiva monterade jag upp rälsen.

 

Här har jag limmat upp "ballast" där rälsen skall ligga.

 

Jag provkörde banan innan jag limmade dit den med superlim.

 

Sen är det bara att börja gjuta berg.

 

"Bergen" grundmålade jag med grå sprayfärg för att få dom

så matta som möjligt.

 

Lite vattenfärg i olika kulörer sen är det bara att låta mossan växa.

 

 

 

Lite gräs och granar gör susen på min lilla bana.

 

Jag testkör med lastvagnen så att inte granarna är för nära rälsen.

 

Hus, gubbar och bilar är byggda i N-skalan d.v.s. 1:160.

 

 

 

 

Här bygger jag upp husen med en plastlåda från två benfria kotletter.

 

Lite hobbygips & spackel.

 

Med spackel får man lite tid att forma grusvägen.

Sen är det bara att måla och strö...

 

1:160 är något lättare att "pilla" med när man är kommen till åren...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så jaa.... inte färdig men bra på gång...!!

 

 

Alla dessa skalor.

 

H0 1:87  

Skalan fick sitt namn av att den var ungefär hälften så stor

som den tidigare vanliga skalan 0 (1:45 eller 1:48). 

 

TT - skalan 

På engelska Table Top.

TT innebär skala 1:120 och en spårvidd på 12 mm.

Detta är tvåräls likström.

Skalan utvecklades ursprungligen i USA,

men har blivit utkonkurrerad av den mindre N-skalan. 

 

N-skalan 

På engelska nine.

N  innebär skala 1:160 och en spårvidd på 9 mm.

 

Z - skalan 

Är den minsta kommersiellt tillverkade modelljärnvägsskalan.

Z  innebär skala 1:220 och en spårvidd på 6,5 mm.

Den introducerades av den tyska tillverkaren Märklin 1972.

 

 

 

En ny väska

z-skala 1:220.

 

På veteranbilsmarknaden i Höör hittade jag

denna fina resväska för femtio kronor.

 

Hos min vän Dan från Hurva blev det den enklaste

spårplanen man kan tänka sig.

 

Jag köpte även en fin järnvägsstation.

 

Självklart fick jag limma dit gubbar och skriva Gårdstånga på den...!!!

 

Denna gång skall jag bygga allt i z-skala 1:220.

En gubbe är ca: 6mm.

Jag räknar med femtio gubbar i väskan.

 

Jag placerar ut stationen för att få "koll" på läget.

 

Jag ritar upp spåren med en tuschpenna.

 

Banvallen är uppsågad.

 

Jag limmar upp en jämn och fin banvall.

 

Tidningspapper & tapetklister.

 

Jag lägger upp en extra "banvall" på högersidan för att få lite stigning.

 

Stationen står på en pappskiva för att bli jämn och fin.

 

Pappskivan ställer jag på sockerbitar för att komma upp i nivå.

 

Bangård och banvall är gipsad och klar för målning.

 

Mattgrå sprayfärg som grund till banvallen.

Bajsbrun färg är perfekt att limma ballast på.

 

Jag testkör banan med ett litet ånglok.

 

Rälsen limas med superlim. Självklart använder jag en riktig järnvägsräls.

 

 

Dax att placera ut husen.

 

Vägar skall målas och sandas. Här använder jag sjösand.

 

 

Även i "gräset" använder jag sjösand.

 

 

 

 

Nu är det dax med gatubelysning.

Bäst blir det när far är chef..!!

 

eller rättare sagt.. det skulle aldrig fungera utan han...!!!

 

 

 

Hassle-Mölla en varm sommardag.

 

Gatubelysningen är samma storlek som till N-skalan.

 

Snälltåg med timmerlast på väg till Gårdstånga station.

 

Tåget rullar fint in på stationen.

Då är det bara att montera banan i resväskan.

 

Nu fungerar både lok, husbelysning och gatubelysning.

Allt kopplas via en USB kontakt i sidan av väskan.

Nu är det dax att plantera träd, häckar och lite buskar

så är banan färdig...!!!

 

Se så fint jag får plats med väskorna, och ändå tycker min fru att det är lagom nu.

 

Brödback med luftledning

På en vind i Genarp hittade jag denna brödback från 1930-talet.

Den passar perfekt till min tågbana med brandstation tänkte jag

och eftersom den var alldeles gratis var saken klar.

 

En nästan oval cirkel med ett stickspår på en träskiva.

 

Jag ritade runt spåren med en tuschpenna.

 

Med min bruna färg som jag inte kan ha någon annanstans

limmade jag upp ballasten.

 

Jag använder Ballast Medium Dark Brown B78

 

Nu är banvallen färdig att limma upp spåren på.

 

Det är nu jag vill tacka min vän Dan Backman för allt huvudbry.

Dan blev ännu något rikare med min luftledning

och jag sov inte på tre dar...!!!

 

Jag limmar både räls och luftledning samtidigt.

 

Bit för bit...

Hylsnycklarna är bara tyngder.

 

Två dagar och 22cm.

 

Fint blev det till slut.

Tack Dan för ditt tålamod.

"Antingen fixar du det eller kastar ut det genom fönstret".

 

Dax att gjuta berg.

 

Dom högsta bergsknallarna blir 40mm så det är inte lönt att bygga upp med kartong.

Jag gött med gips direkt på banan.

(Ca: 1 kilo.)

 

Jag målade allt med matt grå sprayfärg

och tonade allt sedan med svart vattenfärg.

 

Skumgummigräs och sjösand blandat med vävlim.

 

 

 

Jaktstugan från Tradera limmar jag dit med silikon.

 

 

Stugan på plats.

 

 

En god bok i solskenet.

Tanten är ca: 4mm.

 

Ett dåligt trästaket med tanke på stupet.

 

 

Grusplan till brandstationen på gång...

 

Gatubelysning på gång...

 

 

 

 

Åttan

Jaha.. då var det dax igen med nya utmaningar.

Eftersom banan blir över en meter blir det problem

med en liten resväska.

 

 

Min syster hjälpte mig att hitta en militärlåda för telefoner i Marieholm.

 

Stor, tung och stabil. Hundra kronor hemkörd till Veberöd.

 

Ett regelverk i lådan och lite himmelsblått på kanten

är det dax att ta ner lådan i källaren.

 

Jag börjar med att mäta ut bron. 60mm över markplan.

 

Ballast till spåret runt åttan. Dom röda punkterna betyder att spåret är uppe på ramper,

och siffrorna är höjder.

 

Ytterspåret på plats. Dax att limma.

 

Nä..Nä.. det är tyngder..!!

 

Nu är körströmen på plats.

 

 

Nästan ett helt kvastskaft gick åt till ramperna.

I morgon skall jag köpa vävlim.

 

Tidningspapper & vävlim.

Helt otroligt vad starkt tidningspapper kan vara..!!

 

Jag blandar mycket tunt gips och gjuter över banvallen.

 

Bron förstärker jag med Gaffa tejp.

 

En ihopskrynklad Metro är perfekt till backe.

 

Dax att grundmåla alla berg med grå sprayfärg.

 

Gräs och jord över hela banan.

Vägar och hus kommer senare...

 

Alla hus och byggnader limmar jag med snabblim.

 

Landningsbanan väntar jag med, men helikopterplattan är klar..!!

 

 

Dax att plantera träd

Borra.

 

Limma.

 

Plantera.

 

Den som spar han har... Mossa till adventsstaken.

 

Militära fordon är svårt att hitta, i synerhet svenska.

Denna tidigare gula postbuss blev riktigt fin efter ett

dopp i militärens matta gröna färg...

 

Stridsvagn S i vinterskrud smälter fint in i bergen.

 

Containern på plats.

I bakgrunden kan du skymta adventsmossan.

 

Ett mobbföråd i skogen.

Nu väntar bara ett par militära lastbilar från Tradera.

 

En stridsvagn rymer 555 liter bränsle.

Tänk på det om du skall bygga en militär tågbana.